Leerjaar 3 - Stage en laatste leermodules
Stage
In ons tweede blog zullen wij jullie vertellen wat je in het derde leerjaar te wachten staat. Het derde leerjaar kan op twee manieren worden ingevuld. Of je begint met een stage of je begint met een minor. Omdat wij alle drie ons derde jaar begonnen zijn met een stage, zullen wij jullie daar in dit blog over vertellen. De minor pakken we dan in het blog over het vierde jaar mee.
Een stage is een belangrijk onderdeel van je studie, waarin je veel kan leren en waarin je kan uitvinden waar je passie ligt. Tijdens de stage kom je immers in aanraking met het werkveld waarvoor je wordt opgeleid. De stage in het derde jaar is een meewerkstage, wat inhoudt dat je mee werkt met de dagelijkse werkzaamheden van het bedrijf of organisatie waar je voor gekozen hebt. Inderdaad, een stage op Bedrijfskunde MER kies je zelf. Er zijn opleidingen waar je je kan inschrijven voor een stage en dan wel of niet wordt ingeloot. Zo werkt het bij Bedrijfskunde MER niet. Je kan dus een bedrijf of organisatie kiezen dat bij jou past en waar jij denkt veel te kunnen leren.
Hoe kies je dan een stage? Tijdens het tweede jaar heb je al voorbereiding voor je stage gedaan. Zo heb je tijdens SLB je sollicitatiebrief en CV aan je SLB’er kunnen laten lezen, waarop hij op- of aanmerkingen heeft kunnen geven en was er de mogelijkheid om opdrachten te doen om jezelf beter te leren kennen. In het tweede jaar heb je dan uiteindelijk een stageplek gevonden en heb je ook een stageplan voor jezelf opgesteld. In dit stageplan staan jou persoonlijke leerdoelen; wat wil tijdens deze stage leren?
Een stage hoeft niet persé in Nederland te zijn. Je kan er ook voor kiezen om stage in het buitenland te gaan lopen. Een stage in het buitenland is niet alleen heel erg interessant, het is ook heel erg goed voor je engels en je maakt kennis met een andere kijk op je vakgebied. Daarnaast vinden toekomstige werkgevers het vaak ook goed om te zien dat je stage hebt gelopen in het buitenland.
De stage duurt bijna een half jaar - twee kwartielen – en is fulltime. Er zijn in principe een paar momenten waarop je terug komt op school. Tijdens deze momenten kan je ervaringen met andere studenten uitwisselen. Tijdens de stage wordt je door twee mensen begeleid: een schoolcoach en een praktijkcoach. De schoolcoach komt op twee momenten bij je langs op het stageadres. Tijdens het eerste moment maakt hij kennis met jou (als hij je nog niet kent) en met je praktijkcoach. Het tweede moment is in de afrondingsfase, dit is het eindgesprek. In dit gesprek wordt je stageverslag besproken en krijg je als het goed is een goed cijfer voor je stage.
De praktijkcoach is je stagebegeleider vanuit het bedrijf of organisatie. Met deze persoon heb je veel intensiever contact. Je kan met je praktijkcoach afspreken om op bepaalde momenten je voortgang te bespreken, maar uit onze ervaring blijkt dat dat tussen de werkzaamheden door vaak al wel gebeurt en dat een speciaal moment niet echt nodig is.
Eigen ervaring
Bo:
Ik heb mij stage bij de gemeente Dalfsen gedaan. Ik was hier werkzaam op de afdeling Openbare Ruimte en liep mee met de jurist handhaving. Heel erg interessant! Voordat ik een stage moest gaan zoeken wist ik eigenlijk niet goed waar ik stage wilde lopen. Wel wist ik dat ik het juridische vlak erg leuk vond. Dankzij de Saxion database met stages erin, ben ik terecht gekomen bij de gemeente Dalfsen.
De werkzaamheden die ik bij de gemeente Dalfsen moest uitvoeren, pasten niet direct bij de opleiding Bedrijfskunde MER omdat deze werkzaamheden te maken hadden met bestuursrecht, wat je tijdens de opleiding niet krijgt. Maar door de handvatten die je op school zijn aangeleerd en met gezond verstand kom je in een half jaar tijd een heel eind.
Een tip die ik studenten mee wil geven tijdens het zoeken van je stage: Kies echt een bedrijf waarvan je van te voren al denkt dat dat bij je gaat passen.
Leonie:
Ik heb stage gelopen bij Questcontrol. Dit is een multimedia en speelgoed groothandel. Ik heb stage gelopen op de marketing en sales afdeling. Hier was ik verantwoordelijk voor de verkopen van het speelgoed en de koffers en tassen. Tijdens mijn stage mocht ik verschillende marketingcampagnes verzinnen, had ik veel telefonisch contact met (potentiële) klanten en leveranciers, heb ik gekeken naar optimalisatie van de bedrijfsprocessen en was ik betrokken bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Daarnaast mocht ik ook op verschillende bedrijfsbezoeken. Ik werd vrijgelaten bij het uitvoeren van de werkzaamheden en had tijdens mijn stage veel verantwoordelijkheden. Hierdoor kon ik al mijn creativiteit kwijt en kon ik veel zelfstandig werken.
Elke maandagochtend hielden we een vergadering om te kijken waar we op dat moment stonden, waar we naar toe wilden en hoe we onze doelen wilden gaan bereiken. Elke maand werden er targets gesteld die we moesten proberen te halen. Wanneer we dit haalden gingen we met de afdeling uiteten, dit zorgde ervoor dat iedereen gemotiveerd en gedreven was.
Tijdens mijn stage heb ik veel ervaring opgedaan op verschillende vakgebieden, dit vond ik heel fijn, omdat ik niet precies wist welke richting ik op wou en hierdoor van alle vakgebieden kon kennis nemen.
Amber:
Ik heb stage gelopen bij Kaltenbach Shotblast & Painting Systems in Hengelo. Hier maakt ik onderdeel uit van de Finance afdeling. Het voelde ook echt als ‘onderdeel uitmaken van’. Dit kwam doordat ik taken uitvoerde die de andere medewerkers van de afdeling ook deden. Zo mocht ik inkoopfacturen registreren en verkoopfacturen draaien en verzenden naar klanten. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de aanmaningen. Regelmatig werd ik ook gebeld door collega’s van andere afdelingen. Zij hadden dan een vraag over een debiteur/crediteur of factuur. Dit soort zaken zocht ik uit en loste ik op. De vaste werkzaamheden op de Finance afdeling waren slechts een klein deel van mijn takenpakket. Samen met mijn stagebegeleider hadden we een groot project waarbij procesoptimalisatie centraal stond. De primaire processen van alle afdelingen werden onder de loep genomen. Hiervoor hield ik interviews met de medewerkers en draaide ik op elke afdeling een paar dagen mee. Ik bekeek en analyseerde de processen. Daarna bepaalde ik op welke punten de processen nog geoptimaliseerd konden worden. Met deze ideeën ging ik dan zelf naar de locatiedirecteur om te overleggen of dit eventueel geïmplementeerd kon worden. Tijdens mijn stage voerde ik heel veel taken zelfstandig uit. Ik bepaalde zelf de voortgang van het project en had af en toe overleg met mijn stagebegeleider over de stand van zaken. Ik had erg veel vrijheid en daardoor heb ik mijzelf goed kunnen ontwikkelen op stage.
Tweede half jaar
Na twee kwartielen is de stageperiode afgelopen. Dan ga je voor een half jaar weer terug naar schoolbanken. Dat is na een drukke periode wel weer even wennen. Het tweede half jaar is de laatste periode dat je echt lessen hebt.
In kwartiel 3 begin je met een mini afstudeeropdracht als voorbereiding op het afstuderen in jaar 4. Het is in kwartiel 3 de bedoeling dat je het plan van aanpak opstelt voor het onderzoek en het onderzoek zelf in kwartiel 4 gaat uitvoeren. Naast de integrale opdracht heb je vakken als: Strategisch HRM, Management of Organizations I, Cultural diversity management en MVO & Bedrijfsethiek.
In kwartiel 4 ga je verder met de integrale opdracht waar in je kwartiel drie mee was begonnen. Je gaat nu je daadwerkelijke onderzoek uitvoeren.
Ook gaat het vak Management of Organizations II door op management of Organizations I. Een leuk vak, is de managementgame. Dit is een soort spel wat je met drie klasgenoten speelt en waarin je een eigen bedrijf bent. Je moet in dit spel alle keuzes maken die bij het hebben van een eigen bedrijf ook naar voren komen.
Ook heb je in dit kwartiel International business law en Managementvaardigheden.
Zijn jullie benieuwd naar het wat je in het vierde jaar te wachten staat? Lees dan ons blog van volgende week!
Vond je deze blog interessant? Deel hem dan op social media, zodat anderen onze blog ook kunnen lezen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb